WASHINGTON För att få ut amerikanska väljare hjälper det med buzz, snärtig slogan, eggande tal, idoga kampanjarbetare, och, jodå, pengar också förstås.

Sedan måste personliga känslor för kandidaten vägas in. Det fick kretsen kring Mitt Romney bittert erfara. I år tycker en majoritet illa om huvudkandidaterna. Det gäller såväl republikanen Donald Trump som demokraten Hillary Clinton.

En uppmärksammad mätning visar att 65 procent har en negativ bild av Trump och 56 procent av Clinton. Så impopulära har inte de ledande kandidaterna varit på närmare 30 år.

Tabellen bygger på mätningar från Wall Street Journal och tv-bolaget NBC.

Tabellen bygger på mätningar från Wall Street Journal och tv-bolaget NBC.

Det ser illa ut även för Ted Cruz, 49 procent i negativa och 26 procent i positiva kolumnen.

Bernie Sanders och John Kasich har betydligt bättre siffror, 45 procent respektive 31 procent gillar dem. Men Sanders har en högre negativ siffra, 36 procent, mot Kasichs 19 procent. Ytterligare 19 procent uppger f ö att de inte vet tillräckligt mycket om Kasich för att ha en åsikt.

Enbart dystra slutsatser dras. Att vända popularitetstrender är svårt. Även om Trump påstår att han kan det, det sägs att han ska börja hålla mer disciplinerade och sakinriktade tal (men efter att ha benämnt rivalen ”senator Cruz” slant tungan ett par dagar senare och det var tillbaka till ”lyin’ Ted” igen).
Respektive kampanj lär redan fila på budskap som syftar till att förstärka motståndarens negativa egenskaper (och i synnerhet Trump- och Clinton-lägren skulle hävda att de har mycket att jobba med). Följderna blir ökat politikerförakt, ännu större polarisering och lägre valdeltagande.

Av KARIN HENRIKSSON

Dela denna bloggpost