150628100138-donald-trump-mexico-immigration-wall-intv-tapper-sotu-00013814-full-169

Förhållandet mellan Donald Trump och medierna har diskuterats mycket under valrörelsen. Trump offentliggjorde sin kandidatur den 16 juni 2015, och ända sedan den dagen har han dominerat nyhetsbevakningen. Enligt en beräkning i New York Times motsvarar det utrymme som Trump fått hittills i tv-kanalerna en kostnad på 1,9 miljarder dollar, medan han själv bara lagt ut futtiga 10 miljoner dollar på betalda tv-annonser. Som jämförelse kan nämnas att Trumps konkurrenter tillsammans har fått en bevakning motsvarande mindre än 1,2 miljarder dollar. Det innebär att Trump stått i fokus för hela 62 procent av tv-inslagen om de republikanska presidentkandidaterna. Och detta innan partierna ens hållit sina konvent och den allmänna valkampanjen startat.

Nate Silver fann en likartad trend när han nyligen gick igenom de rubriker som Donald Trump fått i olika medier under de senaste dryga nio månaderna. Trump har starkt dominerat nyhetsbevakningen i alla typer av medier, framför allt i tv men även i papperstidningar och digitala medier. Det har han lyckats med genom att ömsom presentera verkliga nyheter (som när han fick stöd av den tidigare kandidaten Chris Christie), ömsom vara kränkande, obscen eller allmänt underhållande. Och nästan alltid har medierna enligt Silver spelat med på Trumps villkor. Man kan säga åtskilligt om Trump och den politik han står för, men klart står att han bättre än någon av medtävlarna förstått att utnyttja nutidens medier, inklusive twitter.

Reklampengarna strömmar in

I de många debatter och utfrågningar som förekommit i olika tv-kanaler har tittarsiffrorna varit högre än på många år, särskilt när Trump deltagit. Tv-bolagens chefer gnuggar händerna när de ser kön av reklamköpare. CBS styrelseordförande Les Moonves liknande i ett uttalande valkampanjen vid en ”cirkus”, men han fann inget att klaga på eftersom ”[t]he money’s rolling in and this is fun”. ”I’ve never seen anything like this,” fortsatte Moonves som förutsåg ett synnerligen profitabelt år. ”Sorry. It’s a terrible thing to say. But, bring it on, Donald. Keep going.”

Har mediebevakningen varit till fördel eller nackdel för Trump? Troligtvis både och. Genom den enorma exponeringen har han lyckats med något som alla kandidater drömmer om, nämligen att gratis och i stort sett dagligen nå ut till en stor grupp av sympatisörer och potentiella väljare. Särskilt inledningsvis skulle han inte ha kunnat nå ut med sitt budskap så effektivt som han gjorde om han inte hade fått massiv draghjälp av medierna. Avigsidan är att Trumps många felsägningar och oförskämdheter gjort att huvuddelen av bevakningen varit negativ, vilket i sin tur medfört att hans uppskattningssiffror nu är de lägsta för en ledande presidentkandidat i modern tid.

Nate Silver, som blev berömd efter att ha prickat in rätt segrare i alla 50 delstater i presidentvalet 2012, påpekar i sin undersökning att nyhetsmedierna brustit när det gäller granskningen av Trumps affärer. Inte vid något tillfälle har ett undersökande reportage haft det ämnet som en förstahandsnyhet. Inte heller Trumps frekventa åsiktsbyten i en rad sakfrågor har fått den belysning de förtjänar, menar han. Men kanske ändras det om Trumps framgångsvåg skulle hejdas och han inte längre framstår som ostoppbar. Medierna älskar en vinnare, men än mer en trumpen förlorare.

Erik Åsard

Dela denna bloggpost